Een poosje terug had ik een gesprek over expertises, plannen en acties. ‘sMiddags dumpte ik mijn gedachten op papier. Met wat ik daar vond na bijna 60 jaar levens- en 40 jaar werkervaring voelde ik mijzelf rijk. Rijk met mijn kunde en kennis, en met de kansen die ik nog steeds zie in combinaties met andere expertises. Op deze leeftijd heb ik ervaring met het nodige én energie genoeg dus wil ik voor ieder die geïnteresseerd is … nou ja lees maar even.
Terugblik
‘100 jaar’ geleden werd ik kleuterleidster. Een gouden greep waar ik, nog touwtje springend op de lagere school, al naar uitkeek. Wat ik toen nog niet wist, en later bleek, was het niet alleen de leeftijd van de kinderen wat mij trok. Veel kleuters zijn nog puur. Door goed observeren zag ik van elk kind waar hij/zij van hield en wat de sterke/zwakke kanten waren. Zo wist ik ook welke materialen en werkvormen ik voor dat kind in kon zetten om hem/haar te laten genieten van hetgeen er die dag op het programma stond. Mijn creativiteit in denken kreeg die jaren alle ruimte en groeide. Toen ik, wat jaren later, startende onderwijsgevende begeleidde in hun eerste jaar zelf voor de klas, werd mijn ‘huppeleffect’ legendarisch: als jouw opdrachten goed getimed en ingeschat zijn, zijn de kinderen huppelend aan het werk. Dit kan fysiek huppelen zijn, een schittering in de ogen, een blos op de wangen of een focus die je verbaasd. Je begrijpt dat ik van dit vak genoot.
Een eigen bedrijf
Dertig jaar, 6 scholen en kilometers veranderend onderwijsbeleid verder, was het elan er af en ging ik juist daar naar weer op zoek. In het informatie-tekenen vond ik mijn talent voor het pakken van de essentie van een verhaal, interview, beleidsstuk etc., het structureren van die kern, én het omzetten ervan naar beeld. Hierin vond ik mijn eerder verloren enthousiasme weer terug. Toch kriebelde die didactische expertise in mijn hersenpan en in mijn hart. Daarom ontwikkelde ik alleen en samen workshops om mensen te leren hun informatie in beeld om te zetten. Hen te inspireren deze beeldtaal als tweede moedertaal te gaan voelen en gebruiken..Ook ik leerde uit ervaring en mijn huidige workshops kenmerken zich wederom door sfeer, plezier en vooral zelf doen in kleine stappen binnen een gegeven structuur.
Kansen voelen
Voor het merendeel werk ik vanuit huis waar we een heerlijke ruime werkkamer hebben gecreëerd voor mij. De kinderen studeren en zijn het huis uit. Dat geeft leegte maar ook ruimte. Ruimte om mijn energie aan een nieuwe uitdaging te koppelen. Om zo mijn expertises verder te laten bloeien en van nut te maken. Naast het tekenen in opdracht, het geven van workshops en het inspireren tot visueel werken bij het maken van verslagen of presentaties, zou ik graag meer willen samenwerken.
1+1=3 of 4
Samenwerken in een kleine groep en zo expertises te plakken om samen
*Mooie, leerzame, relevante trajecten te kunnen maken en overbrengen.
*Mijn / onze didactische kennis en vaardigheden inzetten en delen
*De kunst van het pakken van de essentie samen te gebruiken om zo een heldere
communicatie te creëren
*De kracht van het structureren mede in te zetten voor dit doel en
*De troef van het omzetten in beeld te laten schijnen als groeiende tweede moedertaal
Dus zoek ik naar jou of anderen die je kent die digitaal erg sterk zijn, en/óf blij worden van samenwerken, en/óf hierin kansen zien, en/óf zelf andere expertises in te zetten hebben.
Het is top om te weten wat ik wil. Maar het brengt het pas mogelijkheden als ik dit deel met jou als lezer. Om je te vragen of jij, of iemand uit jouw netwerk, mee wil creëren, mogelijkheden ziet. Fijn dus als je er over wilt denken of dit wil delen.