De Betekeniseconomie

Dit Blog was een groeiend blog.

 Eind mei 2020 ontdekte ik de 5 colleges van Kees Klomp op LinkedIn. De helderheid waarmee hij uitleg geeft over wat de Betekeniseconomie nu precies inhoudt pakte me en dus wilde ik het kunnen samenvatten in een tekening. Een week klang kwam iedere dag een deel. De start met mijn interpretatie van zijn verhaal van Deel 1.

Kees Klomp1 2000

Vervolgens ben ik met deel 2 aan de slag gegaan. Na de beginselen van gisteren komen vandaag de achtergronden en kenmerken aan bod. Ik wordt er blij van alles zo op een rijtje te krijgen. ik hoop dat de tekeningen helpen deze wezenlijke informatie te verspreiden. Zodat we actief met zijn allen ons bewustzijn inzetten om ons als werkelijk mens te gedragen. <3 Kees Klomp2 2000

Deel 3. Hele mooie uitleg, denk ik, over hoe je een verandering aan kunt pakken. Zo logisch en zo basaal dat het bijna vreemd voelt dat, in ieder geval ik, dat nog niet eerder zag. :) 

Kees Klomp3 2000

Alweer deel 4. De transitie, van puur financiële winst als doel van onze economie naar de balans in financële, welzijns en welbevinden winst vraagt van bedrijven een enorme kanteling. Hoe ziet dat er op dit moment uit? Waar staan we? Wat gebeurt er al? Deze keer een overzicht hiervan.

Kees Klomp4 2000a

 En tot slot het laatste deel, deel 5. Hierin vertelt Kees Klomp over de kenmerken van de Betekenis-ondernemer. De serie is vol. Ik hoop dat de kennis die hij wil overdragen op deze visuele manier een boost heeft gekregen wat het verspreiden verbreed heeft.

Kees Klomp5 1500

 

 

 

 

 

 

 

 

Engels of liever Engels-Nederlands

kop Engels NLIt is obvious and needless to say

that when we are speaking in an international context, English will be the main language.
Ik begrijp dat en als dit een live gebeuren is, en ik bekend ben met het thema van gesprek, het gesprek gevoerd wordt in een kleine groep van 2-3 mensen, is er niets aan de hand. Mijn school Engels, vakantiegeklets en ervaring anderszins zijn dan voldoende toereikend om te luisteren, informatie op te slaan, mijn visie op een rijtje te krijgen, eventueel bij te schaven, en zo actief mee te doen.

In het geval

dat er in een grote groep om beurten gepraat wordt, óf het geen gesprek maar een verhandeling is, óf het om een vakgebied gaat waar ik onvoldoende in thuis ben maar wel nieuwsgierig naar ben, wordt het een heel ander verhaal. En dan maakt het voor mij  niet meer uit of er gesproken wordt of dat het geschreven staat.

Misschien ben ik wel een van de laatste volwassenen

die zich in zo een situatie ongemakkelijk voelt. Onzeker aan mijn capaciteiten ga twijfelen. Het mijzelf aandoe onnauwkeurig mijn eigenwaarde te bezien en deze omlaag haal. Om mij heen kijkend denk ik te zien dat iedereen meekomt met de inhoud van het verhaal en het dus wel aan mij zal liggen dat ik inmiddels afgehaakt ben en wegdroom in mijn eigen benauwende zelfbeeld welke deze situatie voortbracht.

Wat ongelooflijk jammer toch.

De inhoud was wellicht boeiend en uitdagend geweest. Mijn visie zou aangescherpt hebben kunnen worden en de meningen van anderen zouden mij hebben kunnen inspireren deze personen aan te spreken en hen zo te leren kennen. Hoe zit netwerken in elkaar? Hoe heerlijk kan dat zijn?

Mijn punt mag duidelijk zijn:

de steeds toenemende gewoonte om berichten op sociaal media in het Engels te schrijven, is ongetwijfeld menslievend bedoeld voor het hele internationale netwerk van de schrijver. Toch is dat netwerk groter dan alleen native or almost native english speakers. Daarom laat ik me horen. Het plaagt me. Als ik de drempel neem me te verdiepen in jouw bericht en halverwege gefrustreerd doorscroll omdat lezen, vertalen, onthouden, meedenken en dan ook nog een mening vormen te veel kan worden als er dan ook nog vaktermen en ‘professionele’ zinconstructies gebruikt worden.....

Empathische mensen die dit aan lijken te voelen

en hun verhaal ook in de vertaalde versie bijvoegen (eerst Nederlands en dan vertaalt naar het Engels komt ook voor!), zijn voor mij, tesamen met hun Engels sprekende connecties, goud waard.  Samen met deze Engelssprekenden voel ik mij dan gezien en verbonden met hun verhaal / bericht / kennis / ontdekking / mededeling.

Dus dierbaar netwerk, als jij die dit leest,

ook in internationaal gezelschap verkeert en je je bericht daarom in het Engels brengt het volgende:  het zou sympathiek en weldadig zijn je bericht in twee talen te posten. Voor mij en voor hen die net als ik, niet over de hele linie dom zijn, maar alleen iets minder ervaring hebben in het lezen van en luisteren naar informatie in Engels.
Heel veel dank daarvoor bij voorbaat.

voet Engels NL

 

 

 

 

 

 

Commonisme

commonisme

Commonisme, nee geen typfout. - CommOnisme –

Ik kwam het woord tegen in mijn zoektocht naar zodanig brede informatie dat ik ga begrijpen hoe en waarom de eventuele transitie van onze groei -groei- groei-economie naar een circulaire economie gaat/kan/zal(?) plaatsvinden. Hoe ik daar bij betrokken kan zijn met eigen kleine bijdrages. Of mijn bedrijf daar aan kan bijdragen. En wat die nieuwe economie dan voor gezicht zal hebben. 

Nu ben ik never nooit geïnteresseerd geweest in economie:

mijn hoofd vond het saai, mijn gevoel zei: het is een rare oneerlijke wereld die teveel gericht is op ikke ikke ikke, ten koste van anderen. Nu ik de opleiding bij Economie Transformers volg raak ik steeds meer in de ban van die nieuwe economie omdat de meer eerlijke verdeling, de zorg voor de aarde en alles wat er leeft, meer centraal komt te staan dan die eeuwige lust naar groei – meer – groter – rijker.

De woorden commonisme en commons vlogen me dus om de oren.

En ik begreep het wel zo een beetje maar wat ís het nu? Als non-econoom start ik blank in alle informatie wat zijn voor- én nadelen heeft. Het woord commonisme is bedacht door Kees Klomp. Na mijn onderzoekje vind ik het verschil tussen groei- en bloei-economie wel de meest compacte omschrijving. Daarnaast las ik de volgende verschillen: samenredzaamheid ipv zelfredzaamheid – markt en burgers werken samen ipv polarisering van beide groepen – de maatschappelijke impact van deze economie staat centraal ipv het plattrappende winstbejag en die te rijke minderheid die te veel politieke zaken ook in handen heeft, als centrale factor. Die maatschappelijke elementen in de circulaire economie zijn dan sociale elementen, verbondenheid en verantwoordelijkheid voor milieu en medemens.

Mijn conclusie tot zover ik het nu begrijp:

hier wordt ik warm en blij van. Het voelt rechtvaardiger en hoopvol. En hoop las ik ook, is voelen dat dát wat we normaal vonden misschien wel niet klopt. Dat veranderen eng kan zijn omdat je iets los moet late. Dat je jezelf daarbij kunt afvragen: waarom ben ik er zo aan gehecht, waar ben ik bang voor?
En ik voel weer hoop. Heerlijk.

Heb jij aanvullingen op mijn beschrijving van commonisme?

Heel graag. Ben jij je ook aan het verdiepen in die ciculaire economie? Welke boeken/artikelen lees jij? Welke podcasts luister je? Ik hou me aanbevolen. Zelf las ik artikelen in de Correspondent en MaatschappijWij. Als boeken las ik De Donuteconomie van Kate Raworth, De Meeste Mensen Deugen van Rutger Bregman, Sapiens van Yuval Noah Harari, 21 Lessen Voor De 21e Eeuw van Yuval Noah Harari. Ik ben bezig in Naar Een Economie Van Verbinding van Charles Eisenstein en De Onzichtbare Hand van Bas van Bavel ligt daarna bovenop mijn boekenstapel.

 

 

 

 

Visueel werken in het (basis)onderwijs

Wat een kans.

Vorige week was ik (virtueel) op bezoek bij de Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet. De kapstokken waren nagenoeg leeg, enkele leerkrachten waren er om kinderen op te vangen. Hun ouders waren aan het werk in vitale beroepen. Mijn belangstelling voor deze school werd gewekt in een eerder gesprek met een van de leerkrachten, Cindy Cortenbach. Zij vertelde dat Visual Thinking bij hen op school een ruime plaats inneemt. Nu startte mijn carrière met ruim 25 jaar basisonderwijs  en ben ik nadien overgestapt naar het ondernemerschap in het Informatie-Tekenen. Deze ontmoeting liet de combinatie zien van mijn beide favorieten: het onderwijs aan de basis van een mensenleven en de inzet van beeld als middel ter communicatie én het geven van inzicht in de structuren van informatie.

Tijdens de rondleiding zag ik

dicteestappendat in de gang, in de klassen en in de teamkamer tekeningen ingezet werden om de afspraken in de herinnering levend te houden: wat hebben we afgesproken over het wc-bezoek, hoe pas je die spellingsregel toe, hoe gedragen we ons als Kanjers (schooltraining over het bevorderen van een prettig schoolklimaat door onderling vertrouwen). En in de teamkamer: wat zijn onze doelen als leerkracht en als collega? Van zoveel helderheid wordt ik zo blij en energiek.

Eerder blogde ik over VisualThinking

nadoenals wezenlijk onderdeel van de 21e -eeuwse vaardigheden. En wat een heerlijkheid dat je als mens al vanaf zo een jonge leeftijd meekrijgt dat beeld zo makkelijk als geheugensteun werkt. Dat structurele stappen zo helder verbeeld worden waardoor je inspiratie opdoet voor je latere manier van samenvatten. Helaas kon ik, door de pandemie, niet aanwezig zijn bij een aantal lessen. Kinderen, leerlingen en studenten kunnen dit soort voorbeelden namelijk zo makkelijk overnemen. Zowel ter plekke áls het systeem van samenvatten als gewoonte. Natuurlijker leren binnen lesverband is er denk ik niet.

Want brein en beeld horen zo ongelooflijk bij elkaar.

dna brein en beeldDe grottekeningen waren lang, lang geleden de enige vorm van schriftelijke communicatie. In de middeleeuwen pakten de rk-kerken dit over. De geleerden moesten de bijbelverhalen overschrijven, het (analfabete) volk kreeg deze verhalen via fresco’s op de muren en op de gebrandschilderde ramen. Na breed en veelzijdig onderzoek weten we inmiddels dat beeld niet alleen voor analfabeten werkt. Het verwerken van beeld zit in ons brein-dna. We verwerken beelden veel sterker en sneller dan teksten. De boekdrukkunst zorgde zo een 1000 jaar geleden voor de externe verschuiving in de vorm van informatie. Het dna in ons brein bestaat echter al zo een 300.000 jaar en is toegerust op het verwerken van beeld. Dat is echt niet voorbehouden aan de groep die tegenwoordig de verwarrende naam beelddenker draagt.

Voor ieder die al actief is met het tekenen

anti ruisvan informatie zal het herkenbaar zijn als ik zeg dat het tekenen voor zoveel minder ruis zorgt. Het verhaal om je informatie heen zorgt voor sfeer en aankleding van hetgeen je te vertellen hebt. Ook heel belangrijk. Wat je wilt dat er herinnert wordt is de rode draad, de kern, de essentie. En alleen díe teken je dus. Zo kan een boeiend verhaal van een half uur terug worden gebracht tot (of ter voorbereiding opgebouwd zijn uit) 4 of 5 beelden. Zo eenvoudig mogelijke tekeningen, met heldere lijnen. Juist dit soort tekeningen zijn goed en makkelijk te reproduceren. Hoe de lijnen en kleuren van de Mona Lisa aangebracht zijn kunnen we lastig onthouden. Zelfs als je er uren naar hebt gekeken lukt je dat niet. Heldere, strakke, eenvoudige tekeningen die terug-leesbaar zijn door een overduidelijke structuur daarentegen zijn eenvoudig herhaalbaar, oproepbaar en daardoor juist zo krachtig. De informatie die je eromheen vertelde, komt als vanzelf, door associatie, weer boven. Dát is namelijk hoe het beeld-gedeelte van je brein werkt.

Wat zou het toch mooi zijn

online workshopals scholen deze kracht in grotere getalen zich eigen zouden willen maken. Hoe graag zou ik het jou, leerkracht of docent, willen leren. Wellicht is het een idee om deze tijd te gebruiken deze vaardigheid je eigen te maken. De kennis en vaardigheid voor een workshop zit inmiddels in mijn lichaam. Het online geven ervan is mijn leerdoel. Mocht je belangstelling hebben als individu of als kleine groep (2-5 personen) laat het me weten. Bij de eerste 3 workshops werk ik ook aan mijn eigen leerdoel, vind je dat okee, dan nodig ik je hiervoor van harte uit. Deze  eerste 3 workshops zijn gratis. 

 

 

 

 

 

Hoe overwin ik het denken in deze pandemie

HOE OVERWIN HET DENKEN IN DEZE PANDEMIE 2000

Even de weg kwijt.

Ik kan het niet anders onder woorden brengen. Het nieuws, aanvankelijk had ik dat wat te nuchter bezien. Daarna heb ik de ernst ervan erkent en gevoeld. Pas nu we dit meemaken merken wat dit met ons doet. De een schiet direct in de doe-modus. De ander laat zich er even door lamslaan. Ouders zitten thuis met hun kroost met huiswerk, zelf hebben zij thuiswerk en eten en drinken komen ook  niet vanzelf in de koelkas., En vergeet het bijhouden van stof en vuil wegwerken niet. Steeds op elkaars lip. Dat vraagt ook een aanpassingsperiode. Halleluja! Laten we lief zijn, en hiervoor tijd nemen. Juist ook voor onszelf

De eerste week had ik andere zorgen,

pas afgelopen week sloot ik me aan bij de verbazing van wat ons overkwam. Bij de grote groep thuiswerkers, bij de zzp-ers die even geen opdrachten zagen komen en bij de mensen die van het kastje naar de muur liepen en niets uit hun handen kregen, tot grote ergernis van zichzelf.
Maandag kreeg ik de tip om mijn gevoel, mijn daden en stappen die ik maakte te gaan tekenen. Dat gaf rust, structuur en inzicht. 

Nog heel dichtbij deze eerste week,

zoals zoiets kan verlopen. In de loop van de week gelukkig veel geskyped en gezoomd. Vrijdag had ik de eerste orientatie- Zoom op een eventueel nieuwe richtingskans .Ik ben vol goede moed voor volgende week. Afspraken met mensen staan ingepland. Heel benieuwd wat dat gaat worden.

 

 

 

 

smily Geniet je dag!